Extra uppgifter
Försök att lösa uppgifter utan att titta på facit, jämför din lösning med facit, få hjälp av facit vid behövs.
Facit

Tips:
Skapa två variabler i vid start blocket x och y och ställ in de till 4 och 0.
Knappen A: Använd 5 stycken växla x(),y() som gör att lamporna ska lysas som en zigzag.
Knappen B: In i jämförelse använd kommandot "resten av y/2" som finns i matematik samt kommandon "sätt () till ()" och "ändra () med ()".
Zigzag:
Skriv en kod som gör så att när man trycker ner på knappen A lyser led lamporna på displayen i en zigzag från led lampan (0,0) tills led lampan (0,4).
När knappen B trycks ner då lyser led lamporna på samma sätt men från andra hållet. Från lampan (4,0) tills lampan (4,4)t.
Viktigt:
I knapp A blocket ska koden bestå av ett kommando med "växla x(), y()" som upprepas 5 ggr och ett kommandot med "pausa(ms)" som upprepas på samma sätt.
I knapp B blocket ska koden bestå av en loop som är "upprepa (5) gånger", en Om-if-sats "Om annars", två variabler x och y, två kommando med "växla x(), y()" samt två stycken "pausa(ms)". Ställ paus tid till 100 ms.
Facit

Bokstaven "H":
Konstruera en kod som som fungerar på följandesätt:
I vid start ska skapas två variabler x och y, variablerna ska sättas till o.
När knappen B trycks ner då visas på displayen bokstaven H med ett enda kommando som är "visa sträng".
När knappen A+B trycks ner då rensas bort bokstaven från displayen.
När knappen A trycks ner då visas igen bokstaven H.
Viktigt:
Koden som ska stå i knappen A ska bestå av två loopar:
- Två loopar, "för x från 0 till 4" och "medan ( ) < ( ), gör"
- Två variabler x och y, en if-sats "Om annars" och bara två stycken av kommando "tänd x(), y()"
- flera kommando "sätt (x /y) till ()" och "ändra (x/y) med (1)".
Facit

Bokstaven A:
Konstruera en kod som som fungerar på följande sätt:
I "vid start" skapas två variabler x och y som sätts till 0.
När knappen B trycks ner då visas på displayen bokstaven A med ett enda kommando som är "visa sträng".
När knappen A+B trycks ner då rensas bort bokstaven från displayen.
När knappen A trycks ner då visas igen bokstaven A men den här gången det ska vara som följande:.
Viktigt:
Koden som ska stå i "när knappen A trycks" ska bestå av:
- Tre olika loopar "upprepa (2) gånger", "för x från 0 till 3" och "upprepa (8) gånger".
- Två variabler x och y.
- En if-sats "Om annars".
- Tre stycken av kommando "tänd x(), y()".
- ungefär 8 st av kommandot "sätt (x/y) till ( )"
- 2 stycken av kommandot "ändra (x) med (1)"
- Tre stycken av kommandot "tänd x(0), y(0)"
Facit

Bokstaven E:
Konstruera en kod som ska fungera på följande sätt:
- I "vid start" blocket skapas två variabler x och y och både variabler sätts till 0.
När knappen B trycks ner då visas på displayen bokstaven E med ett enda kommando som är "visa sträng".
När knappen A+B trycks ner då rensas bort bokstaven från displayen.
När knappen A trycks ner då visas igen bokstaven E men den här gången det ska vara som följande:.
Viktigt:
Koden som ska stå in i knappen A ska bestå av:
- fyra loopar som är "upprepade ( ) gånger".
- Tre loopar med kommandot "för x från () till ()".
- Fem kommando "sätt (x/y) till ( )".
- Ett kommando "ändra (x/y) med ( )".
- Fyra stycken kommando "tänd x(), y()".
Vilken bokstav är det?
I blocket "när knapp A trycks" visas en bokstav. Försök att gissa bokstaven utifrån de olika kommando som ingår i blocket utan att slå koden i microbit editor. Slå sedan koden för att se om det stämmer med gissningen.

Vilken boktav är det?
I blocket "när knapp A trycks" visas en bokstav. Försök att gissa bokstaven utifrån de olika kommando som ingår i blocket utan att slå koden i microbit editor. Slå sedan koden för att se om det stämmer med gissningen.

Vilken bokstav är det?
I blocket "när knapp A trycks" visas en bokstav. Försök att gissa bokstaven utifrån de olika kommando som ingår i blocket utan att slå koden i microbit editor. Slå sedan koden för att se om det stämmer med gissningen.

Vilken bokstav är det?
I blocket "när knapp A trycks" visas en bokstav. Försök att gissa bokstaven utifrån de olika kommando som ingår i blocket utan att slå koden i microbit editor. Slå sedan koden för att se om det stämmer med gissningen.
