Din klick på annonser via hemsidan hjälper hemsidan "teknikgrund.se" att stå för nätverkets avgifter
Programmera komponenter
I den här sidan visas olika kopplingar av elektroniska komponenter till Microbit samt koder som ska laddas ner i kortet för att sätta på/av och/eller läsa in information från komponenterna till Microbitkortet.
Komponenter som tas upp är följande: lysdioder, potentiometer, fotoresistor (LDR), fläkt, servomotor, PIR sensor och ultraljudsensor.
Med lektionerna blir det lätt att förstå hur elektroniska komponenter fungerar med hjälp av programmering.
Nedanför står det 10 olika experiment med programmering av elektroniska komponenter.
1- Lysdioder
Till höger visas en bild av koden som kan skrivas i microbit editor och laddas ner i kortet för att styra tre lysdioder. lysdioderna är kopplad enligt koden till Pins P0, P1 och P2. (Det går också att koppla dem till andra Pins om man vill det). I blocket "när knapp A trycks" skrivs ut "1" och "0" med kommandot "digital skriv pin (P0) till (1)" varje halv sekund för att tända och släcka lysdioden som är kopplad till Pinnen P0 då lysdioden blinkar för evigt under loopen "medan (x=0), gör". Med knapp B sker samma sak men på lysdioden som är kopplad till pinnen P1 och med knapp A+B sker också samma sak på lysdioden som är kopplad till Pinnen P2 .
Variabeln x bestäms på varje knapptryck till en siffra mellan 0-3 och fungerar som följande:
1- Om x = 0 då låter loppen med knapp A att gå för evigt och lysdioden 1 blinker hela tiden
2- Om x = 1 då låter loppen med knapp B att gå för evigt och lysdioden 2 blinker hela tiden
3- Om x = 2 då låter loppen med knapp A+B att gå för evigt och lysdioden 3 blinker hela tiden
Lysdiod:
En lysdiod har två anslutningspunkter (ben), ena ben är positivt laddad kallas för anoden och måste alltid vara kopplad till plus sida i kretsen, det andra benet är negativt laddad kallas för katoden och kopplas till det negativa (minuspolen).
Lysdioden leder ström bara i ena riktning, det är därför viktigt att man kopplar rätt dioden i kretsen, anoden till plus och katoden till minus. När lysdioden är rätt kopplad då släpper den strömmen och lyser den som en lampa.
Till vänster står två bilder. Den första bilden visar en lysdiod som är kopplad till Microbitkortet via två tråd, ena tråd som är blåfärgad kopplas till minuspolen GND (0V) på Microbit och den andra kopplas till en Pinne på kortet som kan vara P0 eller nån annan Pinne som ska styra LED.
Den andra bilden visar nästan samma sak som i den första men används tre lysdioder istället som kopplas till kortet. Minus sidan (katoderna) på lysdioder är sammankopplad till samma punkt som är GND (0V). Andra benen är separat kopplad till olika Pins som används till att styra LED.
Uppgifter: tryck på knappen och lös uppgifterna 1 till 5
2- knappar
I kretsen ovan är knappen kopplad till pinnen P2 från ena benet. Andra benet är kopplad till minus (-) på den blåa linjen på plattan
Elektroniska-Knappar:
Koden visar två block som är "när Pin P0 trycks" och "när Pin P1 trycks" som styr knapparna. Med den första knappen visas bokstaven "A" varje gång när den blir tryckt och med andra knappen visas bokstaven "B" på displayen. Enligt koden ska en knapp kopplas till P1 och adra knappen till pinnen P2.
Tryck ner på knappen nedan och lös uppgifter
3- Potentiometer
Potentiometer:
Koden:
Längst ner till vänster visas tre olika sätt på hur man programmerar läsningen av informationen från potentiometer till Microbitkortet.
Kod.1: Den består av ett block som går för alltid "för alltid". In i blocket läggs till ett kommando "sätt (spänning) till (analogt läs pin (P0))". Kommandot sätter en variabel "spänning" till att läsa från P0 med ett annat kommando som hämtas från Pins på Microbit. kommandot är "analogt läs pin (P0)" informationen är analogt som varierar från 0 till 1023. Detta visas på skärmen med kommandot "visa siffra(spänning)"
Kod.2: I koden används kommandot "rita diagram (analogt läs pin (P0)" informationen visas som ett diagram på skärmen.
Kod.3: Är ungefär samma som kod.1 med det läggs till två matematiska beräkningar för att omvandla det analoga informationen till ett motsvarande tal mellan 0V och 3V.
4- Fotoresistor
Fotoresistor:
En fotoresistor (LDR) är en resistor vars motståndets styrkan är känsligt mot ljuset. Ju starkare är ljuset intensitet desto lägre blir resistansen och mer ström släpps in i kretsen som är kopplad till komponenten. På samma sätt ju högre ljus som komponenten är utsatts för desto högre blir resistansen och mindre ström släpps i kretsen. Fotoresistorer användas ofta som ljussensorer och enheter som detekterar ljuset.
Bilden ovan visar ett krets schema förslag över hur en fotoresistor kan kopplas till Microbitkortet. Man kopplar först ett motstånd i serie med fotoresistorn, Man kopplar sedan andra benet av resistorn till 3V och andra benet av fotoresistorn till GND. Från punkten A kopplas en elektrisk tråd till Pin P0. Spänningen på punkten A ändras beroende på fotoresistorns motståndet som i sin tur beror på ljusets intensitet runt komponenten.
Koden:
Koden består av ett block där sker läsningen av det analoga spänningen på punkten A som jämförs med Logiken "Om-annars" om den är mindre än 500 då skrivs ut texten "mörkt" med kommandot "visa sträng (""), annars skrivs ut texten "ljust"
5- DC-motor via transistor
DC-motor:
6- Servomotor
koden
7- infraröd sensor
Infrarödsensor:
Kommer snart !!!
8- Ultraljud sensor
En ultraljud sensor innehåller en krets som räknar tiden som ett skickat ljud tar tills det kommer tillbaka när det studsar från något hinder. Med den tiden räknar den det motsvarande avståndet som finns mellan sensorn och hindret.
kommer snart!!!
9- PIR sensor
Rörelse sensorn
Kommer snart !!!
10- Motor driver board
Koppling av motorer
Bilden till vänster visar hur man kopplar microbit till två motorer via motor driver board elektroniska kortet.
På kortet finns två kontaktblock markerade av motor1 och motor2 som används för att koppla två motorer till microbit och ett till kontaktblock som används till att koppla in pluspolen (+)och minuspolen (-) av ett 9V batteri.
Programmering
Koden längst ner till vänster visar hur man programmerar två motorer motor1 och motor2. Med knapp A sätts motorerna på att snurra framåt. Med knapp B sätts motorerna på att snurra bakåt och med knapp A+B stängs av motorerna för att stopas.